Testuj materac
przez 20 nocy

Gwarancja nawet
20 lat

Darmowa
dostawa

11 salonów
stacjonarnych

SPIS TREŚCI

Zmiany w gospodarce hormonalnej u wielu kobiet powodują problemy z zasypianiem w ciąży, niespokojny, przerywany sen lub wręcz bezsenność. Jak radzić sobie z bezsennością w ciąży i kiedy należy udać się do lekarza? Sprawdź, jakie są możliwe przyczyny zaburzeń snu w ciąży i wypróbuj kilka prostych metod, które mogą pomóc złagodzić te objawy.

Problemy ze snem w ciąży to częsta dolegliwość

Ponad połowa kobiet ma problemy ze snem w ciąży. Zaburzenia snu wynikają najczęściej ze zmian, jakie zachodzą w ciele kobiety. Szczególnie wiążą się z wysokim poziomem niektórych hormonów (zwłaszcza estrogenu i progesteronu).

Niedobór snu pogarsza nastrój, doprowadza do rozdrażnienia, utrudnia koncentrację, a przy tym obniża naturalną odporność organizmu. To tylko kilka bardziej oczywistych skutków braku snu. Pamiętaj, że sen jest kluczowy dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu, dlatego warto sprawdzić, jakie są sposoby na bezsenność w ciąży.

Przeczytaj również: Jaki materac na ból kręgosłupa lędźwiowego?

Bezsenność w ciąży – przyczyny i skutki

Dlaczego problemy ze snem w ciąży są tak częstą dolegliwością? Jest to zazwyczaj spowodowane zmianami w gospodarce hormonalnej, które zachodzą w organizmie kobiety. Do intensywnych zmian dochodzi zwłaszcza w I trymestrze, dlatego też bezsenność na początku ciąży jest tak częstym problemem.

Czy zawsze winne są hormony? Nie. Czasem zwykłe „ludzkie” napięcie i stres mogą powodować bezsenność na początku ciąży. Czasami też problemy ze snem narastają wraz ze zbliżającym się terminem porodu. Inne dolegliwości, z których mogą wynikać problemy z zasypianiem w ciąży, to m.in. częste oddawanie moczu, refluks żołądkowo-przełykowy, bóle kręgosłupa, skurcze mięśni nóg czy nawet ruchy dziecka.

Bezsenność w ciąży – I trymestr

Bezsenność na początku ciąży lub problemy z zaśnięciem dotykają bardzo wielu kobiet, szczególnie przy pierwszej ciąży. Odpowiedzialny za to jest wysoki poziom progesteronu, ale też np. nudności, które u niektórych kobiet pojawiają się właśnie wieczorem. Początek ciąży to też czas, kiedy wiele kobiet czuje się osłabiona i senna, przez co często ucina sobie drzemki w ciągu dnia, a to może zaburzać zegar biologiczny. Także częste wizyty w toalecie, wynikające z bardziej wydajnej pracy nerek, są przyczyną mniej efektywnego, przerywanego snu.

Bezsenność w ciąży – II trymestr

Ten czas opisywany jako najspokojniejszy okres ciąży. Wiele kobiet czuje się w II trymestrze bardzo dobrze, a nawet często ma więcej siły niż przed zajściem w ciążę. Zdarza się jednak, że i w tym czasie część z nich uskarża się z na problemy ze snem. Zazwyczaj dotyczą one utrudnionego zasypiania, a nie częstego wybudzania się.

Bezsenność w ciąży – III trymestr

To czas, kiedy zdecydowanie obniża się jakość snu. Jedną z najczęstszych przyczyn jest trudność w znalezieniu komfortowej pozycji. Do tego dochodzi częste oddawanie moczu, a wielu kobietom na tym etapie ciąży doskwiera też zgaga, ból kręgosłupa czy skurcze w nogach. To niewątpliwie okres, kiedy kobiecie trudniej jest przespać spokojnie noc i wstać rano faktycznie wypoczętą.

Zobacz także: Bezdech senny – objawy i przyczyny

Jak poradzić sobie z problemem? Sposoby na bezsenność w ciąży

Przewlekłe problemy ze snem, nie tylko w ciąży, zawsze są sygnałem, że warto skonsultować się z lekarzem. Ze względu na kluczową rolę, jaką w naszym życiu pełni sen, nie można lekceważyć objawów bezsenności.

Bezsenność a ciąża

Nie zawsze na szczęście problemy ze snem w tym okresie wymagają wdrożenia leczenia farmakologicznego. Warto też wprowadzić kilka prostych zasad, które mogą pomóc poradzić sobie z tym problemem:

  • przewietrz sypialnię przed położeniem się do łóżka;
  • zadbaj o dobrą temperaturę – o tym, jak to zrobić, przeczytasz w naszym artykule;
  • staraj się zrezygnować z drzemek w ciągu dnia, zwłaszcza bliżej wieczora;
  • zobacz, czy wyeliminowanie z diety kawy, herbaty i prostych cukrów nie wpłynie na poprawę sytuacji;
  • zadbaj o odpowiednią dietę: jedz lekkostrawne posiłki, unikaj jedzenia ciężkostrawnych potraw przed snem;
  • jeżeli przyczyną problemów z zasypianiem w ciąży są skurcze mięśni nóg, wprowadź do diety produkty bogate w wapń i potas;
  • spróbuj wyregulować zegar biologiczny: kładź się i wstawaj o tej samej porze każdego dnia;
  • staraj się wyciszyć przed snem, możesz przygotowywać sobie relaksujące kąpiele i wprowadzić do wieczornej rutyny ćwiczenia oddechowe.

Bezsenność a ciąża to zależność, która może stanowić zarówno drobną, jak i poważniejszą dolegliwość. Jeżeli „domowe” sposoby nie pomagają, a niewyspanie utrudnia codzienną aktywność, zdecydowanie trzeba skonsultować się z lekarzem. Pamiętaj również, by nie podejmować decyzji o stosowaniu leków na bezsenność bez konsultacji ze specjalistą.