Najlepsza temperatura do sypialni - kobieta spokojnie śpi

Jaka jest najlepsza temperatura do spania?

Jaka jest najlepsza temperatura do spania? Zapewnij sobie komfortowy wypoczynek

Temperatura do spania ma ogromny wpływ na jakość snu. Pozwala na odpowiedni wypoczynek i regenerację po ciężkim dniu. Poniżej znajdziesz kilka przydatnych wskazówek dotyczących tego, jak zadbać o najlepszą temperaturę do spania w swojej sypialni.

Nie od dziś wiadomo, że sen to zdrowie. Dobry wypoczynek wymaga jednak odpowiednich warunków. Oczywiście, ogromne znaczenie ma wygodny materac, a także cisza i brak światła w pomieszczeniu. Równie ważną funkcję pełni jednak odpowiednia temperatura do spania. Jeśli upalne noce nie pozwalają Ci zmrużyć oka, powinieneś zadbać o właściwą temperaturę w swojej sypialni. Dowiedz się, jaka jest najlepsza temperatura do spania i popraw jakość swojego snu!

Dlaczego odpowiednia temperatura do spania jest tak ważna?

Czy zauważyłeś, że lepiej sypiasz zimą niż latem? Dzieje się tak ze względu na temperaturę panującą w pomieszczeniu, w którym śpisz. Zimą organizm nie przegrzewa się, dzięki czemu śpisz spokojniej. Dlaczego jednak temperatura aż tak intensywnie oddziałuje na nasze ciało? Podczas snu Twój organizm pracuje nieco inaczej. Jego funkcjonowanie, a także komfort w czasie spania zależą od faz snu.

Za regenerację podczas spania odpowiada faza snu głębokiego. W czasie jej trwania rzadko pojawiają się marzenia senne, oddech i rytm serca zwalniają, a Twój organizm intensywnie odpoczywa. Podczas głębokiego snu zmienia się również temperatura ciała. Spada wtedy o około 0,5 stopnia. Utrzymanie takiej temperatury na stałym poziomie wydłuża fazę głębokiego snu, dzięki czemu możesz lepiej wypocząć.

Faza snu głębokiego występuje na zmianę z fazą snu paradoksalnego. Podczas tej drugiej Twój umysł intensywnie pracuje, ponieważ doświadczasz marzeń sennych. W tym czasie ciało nie reguluje temperatury, przez co organizm jest bardziej wrażliwy na temperaturę otoczenia.

Za spokojny sen odpowiadają nie tylko jego fazy, ale również dobowy cykl funkcjonowania organizmu. Na Twoje ciało oddziałuje wiele czynników, dzięki którym organizm decyduje, czy aktualnie ma być czujny i gotowy do pracy, czy też powinien uspokoić się i przygotować na sen. Jednym z najważniejszych czynników jest temperatura. Kiedy lekko spada, Twój organizm wie, że powinien być gotowy do snu. Na ciepłotę ciała bezpośredni wpływ ma temperatura panująca w pomieszczeniu. Warto więc zwracać uwagę na to, aby temperatura do spania zawsze była właściwa.

Przeczytaj również: Jaka jest najlepsza pozycja do spania?

Mężczyzna śpi w łóżku

Jaka jest najlepsza temperatura do spania?

Optymalna temperatura do spania nie powinna być ani za wysoka, ani za niska. W obu przypadkach Twój organizm nie będzie w stanie dobrze się zregenerować, a w konsekwencji tego – nie wyśpisz się. Jakość snu znacząco wpływa na nasze zdrowie – zarówno fizyczne, jak i psychiczne. Co jednak dokładnie dzieje się, gdy temperatura w sypialni jest niewłaściwa?

Z pewnością wiesz, jak trudno zasnąć, gdy w pomieszczeniu, w którym śpisz, jest za gorąco. Ciało zaczyna się pocić i trudno znaleźć wygodną pozycję do snu. Dzieje się tak ze względu na spadek produkcji melatoniny. Jest ona odpowiedzialna za regulację dobowego cyklu organizmu. Ponadto wysoka temperatura zaburza poziom kortyzolu we krwi, który zapewnia odporność na stres. Odpowiednia temperatura do spania ma zatem ogromny wpływ na Twoje samopoczucie, a także na umiejętność radzenia sobie w nerwowych sytuacjach.

Zbyt niska temperatura w pomieszczeniu, w którym śpisz, również nie pozwoli Ci na spokojny sen. Takie warunki mogą doprowadzić do wzrostu ciśnienia krwi. W ten sposób organizm stara się walczyć z wyziębieniem ciała. Za niska temperatura zdecydowanie nie zapewni odpowiednich warunków do regeneracji organizmu. Co więcej – może nawet spowodować, że się przeziębisz. Pamiętaj więc, aby nigdy przesadnie nie wychładzać swojej sypialni.

Jaka jest zatem idealna temperatura do spania? Uznaje się, że najlepsze warunki do snu zapewnia temperatura w przedziale od 16 do 19°C. Nieco inaczej jest jednak w przypadku dzieci i osób starszych. Dla niemowląt najlepsza temperatura do spania wynosi od 18 do 20°C. W przypadku osób starszych najwyższą jakość snu zapewni temperatura na poziomie 20°C. Takie warunki termiczne pozwolą na najlepszą regenerację i komfort podczas snu.

Zobacz również: Ile powinna trwać drzemka?

Uśmiechnięte dziecko śpi w łóżeczku

Optymalna temperatura do spania – jak o nią zadbać?

Już wiesz, jak ważna jest optymalna temperatura do spania oraz w jakiej temperaturze spać. Zastanawiasz się jednak jak najlepiej zadbać o komfort termiczny podczas snu? Klimatyzacja wcale nie jest jedynym rozwiązaniem! Istnieje kilka innych sposobów, które pozwolą Ci wysypiać się bez względu na warunki atmosferyczne.

Po pierwsze, powinieneś zadbać o odpowiednią wentylację w swojej sypialni, czyli po prostu o jej regularne wietrzenie. Jeśli nie możesz tego zrobić w ciągu dnia, warto otworzyć okno przynajmniej na kilkanaście minut przed snem. To dobry sposób w szczególności latem, gdy wieczorami temperatura na zewnątrz lekko spada, podczas gdy wewnątrz nadal jest gorąco. Dopływ świeżego powietrza spowoduje, że temperatura do spania będzie odpowiednia, a Ty bez problemu zaśniesz.

Zimą zdecydowanie łatwiej reguluje się temperaturę pomieszczenia. Mimo mroźnej pogody intensywnie grzejące kaloryfery mogą wywoływać te same problemy, co upalne noce latem. Pamiętaj więc, aby w razie potrzeby obniżać temperaturę kaloryferów. Pamiętaj, że zimą również warto wietrzyć sypialnię. Wystarczy, że otworzysz okno na kilka minut w ciągu dnia. Dzięki temu w sypialni zawsze będzie świeże powietrze oraz idealna temperatura do spania.

Duże znaczenie ma również to, na czym śpimy. W pierwszej kolejności zwróć uwagę na swój materac. Przede wszystkim powinien być wykonany z naturalnych, przepuszczających powietrze materiałów. Niektóre materace mają również właściwości chłodzące. Takie właśnie produkty znajdziesz w naszym sklepie.

Materac Hilding DANCE został wyposażony w chłodzącą piankę, która kontroluje temperaturę ciała. Ten produkt sprawi, że nie będziesz już zastanawiać się nad tym, jaka temperatura do spania jest najlepsza. Podobne właściwości ma materac nawierzchniowy Hilding TENOR. Możesz używać go na wysłużonym materacu lub kanapie. Jest łatwy w przechowywaniu, a ponadto doskonale chłodzi.

W naszej ofercie znajdziesz również materace, które nie tylko chłodzą, ale także zatrzymują ciepło. Materac Halsa SMALAND powstaje przy użyciu wełny wielbłądziej, która ma właściwości termoregulacyjne. Dzięki niej produkt zapewni Ci odpowiednią temperaturę do spania o każdej porze roku.

Zwróć również uwagę na to, jaką masz kołdrę. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będzie ta lżejsza. Latem nie będzie Ci pod nią gorąco, a zimą w razie potrzeby możesz dodatkowo przykryć się kocem. Ogromne znaczenie dla komfortu termicznego podczas snu ma również pościel. Powinieneś wybrać taką, która w swoim składzie zawiera naturalne materiały. W naszej ofercie znajdziesz między innymi oddychające, wodoodporne prześcieradła. Prześcieradło Velfont RESPIRA wykonane jest ze 100% bawełny organicznej. Przepuszcza powietrze i wchłania wilgoć, przez co idealnie sprawdzi się w upalne noce.

Pamiętaj także o wygodnej i przewiewnej piżamie. Tutaj również warto postawić na naturalne materiały, takie jak bawełna, len lub bambus. W takiej piżamie Twoja skóra będzie mogła oddychać i z pewnością nie będzie Ci gorąco. Piżama nie powinna również być zbyt obcisła – wygoda jest podstawą zdrowego snu.

Para śpi w łóżku

Jak umysł wpływa na temperaturę do spania?

Wbrew pozorom nie tylko to, jaka temperatura do spania panuje w Twojej sypialni, wpływa na komfort termiczny podczas snu. Duże znaczenie ma również kolor wystroju wnętrza. Umysł intensywnie oddziałuje na ciało i wpływa na to, co odczuwasz. Zimne kolory ścian i wyposażenia pokoju mogą spowodować, że będzie Ci chłodniej. W odwrotny sposób zadziała ciepła kolorystyka wnętrza.

Z pewnością już doskonale wiesz, w jakiej temperaturze spać, aby zapewnić sobie najlepsze warunki do spokojnego snu. Zaproponowane przez nas porady pozwolą Ci zadbać o idealną temperaturę w sypialni. Wypróbuj je i przekonaj się sam!

    • -20%

    Materac Hilding BOOGIE

    dla osób z bólem kręgosłupa ● dla par ● dla par o dużej różnicy wagowej ● dla osób cięższych ● dla alergików ● pianka chłodząca ● dla aktywnych ● 7 stref twardości

    2 639,00 zł Od 2 111,00 zł
    5
    • -20%

    Materac Hilding DANCE

    dla aktywnych ● dla par ● dla par o dużej różnicy wagowej ● dla osób z bólem kręgosłupa ● dla seniorów ● pianka chłodząca ● dla alergików ● 7 stref twardości

    2 469,00 zł Od 1 975,00 zł
    6
    • -20%

    Materac Hilding FLAMENCO

    dwie twardości ● dwa różne komforty snu ● dla osób o dużej różnicy wagowej ● dla osób z bólem kręgosłupa ● dla alergików ● 500 sprężyn na m2

    1 469,00 zł Od 1 175,00 zł
    6
  • Materac Hilding TENOR

    materac nawierzchniowy ● wyrównuje powierzchnię spania - średniotwardy ● wys. 6 cm. ● pianka chłodząca ● pralny w temp 60 st. C ● dla alergików

    Od 529,00 zł
    3
  • Materac Halsa SMALAND

    Materac Halsa Smaland to królewski materac hybrydowy, w którym wykorzystano naturalne zalety jedwabiu i wielbłądziej wełny. Oddychające materiały wzmacniają przyjemność odpoczynku, a 5-strefowy system sprężyn to gwarancja ergonomicznego wsparcia kręgosłupa.

    Od 8 000,00 zł
    1

Niedziela Poniedziałek Wtorek Środa Czwartek Piątek Sobota Styczeń Luty Marzec Kwiecień Maj Czerwiec Lipiec Sierpień Wrzesień Październik Listopad Grudzień

Zarejestruj się

Juz posiadasz konto?
Logowanie Lub Resetowanie hasła