Testuj materac
przez 20 nocy

Gwarancja nawet
20 lat

Darmowa
dostawa

11 salonów
stacjonarnych

SEN POLIFAZOWY – NA CZYM POLEGA I CZY WARTO GO STOSOWAĆ?

Alternatywą dla klasycznego, nocnego wypoczynku raz na dobę jest sen polifazowy. W tym artykule wyjaśnimy Ci, na czym dokładnie polega ta forma snu, a także przedstawimy jej rodzaje. Dowiesz się również, co mówi nauka na temat polifazowego spania.

SPIS TREŚCI

  1. Sen polifazowy – czym jest?
  2. Rodzaje snu polifazowego ⎯ sen bifazowy, Everyman, Dymaxion, Uberman
  3. Dla kogo spanie polifazowe będzie dobre?
  4. Sen polifazowy – zadbaj o swój komfort

Tradycyjna forma snu, nazywana snem monofazowym, to około 8-godzinny nocny odpoczynek. Taki rodzaj snu praktykuje większość społeczeństwa, prawdopodobnie również Ty odpoczywasz w ten sposób. Istnieje jednak inny, dość nietypowy sposób na regenerację organizmu, a mianowicie sen polifazowy. Przekonaj się, na czym polega ta forma odpoczynku i czy warto ją stosować.

Sen polifazowy – czym jest?

Czym właściwie jest sen polifazowy? Aby to wyjaśnić, zaczniemy od pochodzenia tego słowa. Słowo „poli” oznacza wiele. Spanie polifazowe to zatem odpoczynek, który składa się z wielu faz. Taki sen rozkłada się na kilka części w ciągu doby. Co to oznacza w praktyce? Zamiast jednorazowego, długiego odpoczynku robimy kilka drzemek. Dzięki takiemu rozwiązaniu śpisz krócej, ale częściej.

Taka forma snu ma zapewnić większą wydajność. Stosując sen polifazowy tracisz mniej czasu na odpoczynek, a mimo to jesteś wypoczęty. Jak to możliwe? Ten sposób na regenerację organizmu bardzo różni się od snu monofazowego. Cykl tradycyjnego snu składa się z 5 faz, które występują na przemian.

Podczas 1 fazy zaczynasz zasypiać. Często towarzyszą temu kolorowe obrazy i nielogiczne dźwięki, nazywane hipnagogami. W 2 fazie umysł wyłącza świadomość. Nie warto budzić się w tym czasie – wywołuje to spory szok dla organizmu, a także powoduje ból głowy. Faza 3 i 4 są fazami snu głębokiego, podczas których organizm intensywnie odpoczywa. Na końcu wchodzisz w fazę REM. W tym czasie doświadczasz marzeń sennych, a Twój umysł intensywnie pracuje. Cykl nie odbywa się jednak w chronologicznej kolejności. Najpierw występują fazy 1-4, następnie 3, 2, 1, REM i znów 1. Długość całego cyklu to około 90-110 minut, a pojedyncza faza trwa 5-15 minut.

Sen polifazowy polega na takim zaplanowaniu odpoczynku, aby ograniczyć długość snu, a przy tym obudzić się wypoczętym. Aby zrobić to właściwie, musisz wiedzieć, w jakich fazach snu warto się budzić.Powinna to być faza 1 lub faza REM. Taka organizacja snu zapewni Ci efektywny wypoczynek.

Przeczytaj również: Ile powinna trwać drzemka?

Wypoczęta kobieta

Rodzaje snu polifazowego ⎯ sen bifazowy, Everyman, Dymaxion, Uberman

Polifazowy sen można praktykować na kilka sposobów. Oto 4 techniki na tego rodzaju odpoczynek:

1. Sen bifazowy – polega na spaniu w 2 fazach. 1 faza to nocny odpoczynek o długości około 6 godzin. 2 fazą jest krótka, 20-30-minutowa drzemka w ciągu dnia;

2. Everyman – w tej technice sen nocny trwa około 4 godziny, a ponadto robimy 3 drzemki w ciągu dnia trwające po 30 minut;

3. Dymaxion – to technika czterofazowa, która składa się z 3-godzinnego snu w nocy oraz 3 drzemek w ciągu dnia trwających około 20 minut bądź też drzemek co 6 godzin o długości 30 minut;

4. Uberman – ta technika składa się aż z 6 faz. Polega na robieniu 20-30-minutowych drzemek średnio co 4 godziny.

Masz zatem kilka sposobów do wyboru. Każdy organizm jest inny, dlatego, jeśli chcesz zacząć praktykować sen polifazowy, powinieneś wybrać najlepszą technikę dla siebie metodą prób i błędów. Przetestuj poszczególne sposoby i sprawdź, który będzie najefektywniejszy. Na początek wypróbuj sen bifazowy – składa się tylko z dwóch faz, dzięki czemu będzie najłagodniejszym sposobem na przejście zmiany cyklu dnia dla Twojego organizmu.

Zobacz także: Jaka jest najlepsza pozycja do spania?

Młody mężczyzna śpi w łóżku

Dla kogo spanie polifazowe będzie dobre?

Pierwszą znaną osobą, która praktykowała spanie polifazowe był Leonardo da Vinci. Artysta wspominał w swoich tekstach, że miał w zwyczaju robić drzemki w ciągu dnia. Nad efektywnością krótkiego odpoczynku pracowali również dowódcy wojskowi podczas pierwszej wojny światowej. Dzięki temu powstała technika Uberman. Wielofazową formę odpoczynku stosował również Winston Churchill.

Obecnie taki rodzaj snu wciąż jest praktykowany przez wojsko i agencje wywiadowcze, często korzystają z niego również przedsiębiorcy. Stosują ją zatem zwykle osoby, dla których doba jest zbyt krótka. Jak jednak nauka postrzega sen polifazowy? Badania nad tą tematyką prowadził m.in. dr Claudio Stampi. Wykonał on eksperyment, podczas którego młody mężczyzna pracował tak, jak to robił na co dzień, jednak nie spał po 8 godzin na dobę. Zamiast tego robił drzemki, przez co łącznie przesypiał około 3 godziny w ciągu doby. Podczas kilku pierwszych dni eksperymentu obserwowano spadek efektywności u badanego mężczyzny. Później jednak wydajność jego pracy była podobna do tej przy standardowej długości snu.

Efektywność snu polifazowego badała również agencja NASA. Astronauci podczas swoich misji nie byli w stanie przesypiać 8 godzin. Agencja zaleciła im więc stosowanie sposobu zbliżonego do techniki Everyman. Eksperyment powiódł się – jak podaje NASA, astronauci czuli się dobrze, a ponadto zauważono poprawę ich koncentracji krótkoterminowej.

Jakie jednak skutki dla zdrowia niesie za sobą sen polifazowy? Badania pokazują, że jest całkowicie bezpieczny. Pamiętaj jednak, aby wdrażać go stopniowo do swojego trybu życia. Powoli skracaj długość snu w nocy i rób krótkie drzemki w ciągu dnia. Zbyt nagła zmiana może bardzo niekorzystnie wpłynąć na Twój organizm. Nie zapominaj również o prowadzeniu zdrowego trybu życia – dbaj o właściwą dietę oraz o odpowiednią ilość ruchu. Zmiany w cyklu dnia mogą spowodować spadek odporności organizmu. Pamiętaj więc, aby odpowiednio zadbać o swoje zdrowie, wdrażając sen polifazowy.

Pojawia się również pytanie, dla kogo sen polifazowy będzie dobry? Taki sposób odpoczynku może sprawdzić się, jeśli pracujesz na nocną zmianę. Dzięki temu nie stracisz całego dnia na odsypianie, a jednocześnie zachowasz energię. Wielofazowy sen będzie również dobrym rozwiązaniem w stresujących okresach, takich jak trudny projekt w pracy czy sesja egzaminacyjna na studiach.

Sprawdź również: Jaka jest najlepsza temperatura do spania?

Kobieta rozciąga się na łóżku

Sen polifazowy – zadbaj o swój komfort

Zmiany w dobowym cyklu funkcjonowania nie są łatwe dla organizmu. Wiele osób, które do tej pory nie praktykowało drzemek, miewa trudności z zasypianiem w ciągu dnia. Wszystko jest jednak kwestią przyzwyczajenia – wdrażaj sen polifazowy stopniowo, a na pewno wkrótce zauważysz efekty. Odpowiednie warunki do snu mogą jednak ułatwić Ci przejście przez te zmiany. Jak zapewnić sobie najbardziej komfortowe warunki do spania?

W pierwszej kolejności zadbaj o ciche, zacienione pomieszczenie. Zatroszcz się również o odpowiednią temperaturę do snu. O tym zagadnieniu szczegółowo piszemy w innym artykule – znajdziesz go tutaj.

Kolejna ważna kwestia to wygodne łóżko. W naszej ofercie znajdziesz wiele modeli, wśród których z pewnością wybierzesz coś dla siebie. Nasza pierwsza propozycja to łóżko Bari. Model wyróżnia się nowoczesnym wyglądem i miękką formą. Został wyposażony w wygodne wezgłowie z dwóch prostokątnych poduch. Jeśli spodobał Ci się ten produkt, sprawdź również modele Flex oraz Arezzo. Kupując nasze łóżka, możesz dopasować je do własnego stylu i wystroju sypialni – wybierz tkaninę, z której łóżko ma być wykonane, a także jej kolor.

Równie ważny jest wygodny materac. Dla osób, którym zasypianie utrudnia ból kręgosłupa, polecamy materac Hilding SALSA. Ten materac polecamy również alergikom, gdyż jest pokryty antyalergicznym pokrowcem. Podobne właściwości ma model SleepMed SUPREME. Ze względu na to, że jest to materac dwustronny, dodatkowo umożliwia dostosowanie twardości. Sprawdź również model Curem ZIP. Ten materac powstaje przy użyciu pianki SERENE, która dopasowuje swoją strukturę do temperatury pomieszczenia. Ponadto, zastosowano w nim technologię SAT regulującą nacisk zwrotny oraz sprężyny Multipocket zapewniające doskonałe podparcie ciała.

Polifazowy sen to interesująca alternatywa dla tradycyjnego, 8-godzinnego odpoczynku. Jeśli chcesz wypróbować tę formę snu – skorzystaj z naszych porad i wybierz technikę najlepszą dla siebie. Zajrzyj również do naszego sklepu – w ofercie znajdziesz wiele produktów, dzięki którym zapewnisz sobie wysoką jakość snu.