Testuj materac
przez 20 nocy

Gwarancja nawet
20 lat

Darmowa
dostawa

11 salonów
stacjonarnych

Czy wiesz, że co roku w marcu obchodzony jest Światowy Dzień Snu? Z tego artykułu dowiesz się, czego dotyczy to święto i dlaczego powstało. Wyjaśnimy Ci również, jak odpowiednio zadbać o zdrowy sen.

Spis treści

  1. World Sleep Day – co to za święto?
  2. Światowy Dzień Snu – o czym ma nam przypominać?
  3. Międzynarodowy Dzień Snu – zadbaj o swój sen
  4. Zmień swoje nawyki w światowy dzień snu

Z pewnością wiesz, jak ważny jest spokojny sen. Regularny odpoczynek ma kluczowe znaczenie dla zdrowia. Co więcej, człowiek przesypia znaczną część życia – w przypadku dorosłej osoby jest to około 1/3 doby. Nic więc dziwnego, że postanowiono ustanowić doroczne święto na cześć snu. Jak powstał World Sleep Day i jaki jest cel tego święta?

World Sleep Day – co to za święto?

Dzień Snu odbywa się corocznie od 14 marca 2008 r. Jest to święto ruchome, gdyż ustalono, że ma się odbywać w równonoc wiosenną.  Organizuje je Komitet Światowego Dnia Snu będący częścią Światowego Stowarzyszenia Medycyny Snu.

Jakie przesłanie niesie ze sobą to święto? Wbrew pozorom nie odbywa się ono na cześć wszystkich śpiochów. Światowy Dzień Snu ma nieco głębszą ideę. Ma na celu łagodzenie skutków zaburzeń snu, które dotykają coraz większej części społeczeństwa. Walka z trudnościami ze snem polega na zapobieganiu oraz lepszym zarządzaniu chorobami snu.

Komitet organizujący World Sleep Day prowadzi działania promujące higienę snu oraz korzyści, jakie daje dbałość o zdrowy odpoczynek. Święto ma również na celu zwiększanie świadomości społecznej na temat zaburzeń snu oraz sposobów ich zwalczania. Dzień snu porusza zatem bardzo istotne problemy współczesnego świata, których z pewnością nie można lekceważyć. Międzynarodowy Dzień Snu co roku odbywa się pod innym hasłem, będącym motywem przewodnim tego święta w danym roku.

Przeczytaj również: Brak snu – skutki mogą być poważne!

miedzynarodowy-dzien-snu

Światowy Dzień Snu – o czym ma nam przypominać?

Wiesz już, jaki jest cel święta snu. Jak natomiast podejmowane działania mają wpłynąć na nas? O czym mają przypominać? World Sleep Day ma uświadamiać, że w świecie ciągłego zabiegania potrzebny jest balans. Ten dzień ma zachęcić do zmiany nawyków na lepsze, a przede wszystkim zdrowsze.

Światowy Dzień Snu to zatem świetna okazja, aby przypomnieć sobie, jak ważny jest odpoczynek. Niedobory snu powodują rozdrażnienie, wywołują problemy z koncentracją, bóle głowy oraz spowolnienie psychoruchowe. Chroniczne niewyspanie może natomiast prowadzić do poważnych schorzeń. Warto również pamiętać, że zaburzenia snu mogą świadczyć o różnych chorobach. Dzień Snu niesie zatem bardzo ważne przesłanie, którego nie można bagatelizować. Przypomina o kluczowym warunku dbałości o zdrową kondycję, jakim jest regularny i spokojny sen.

Zobacz także: Ile powinna trwać drzemka?

Międzynarodowy Dzień Snu – zadbaj o swój sen

World Sleep Day ma na celu pomoc wszystkim, którzy borykają się zaburzeniami snu. Jak możesz radzić sobie z trudnościami ze snem? Jak zadbać o spokojny odpoczynek? Sprawdź nasze porady i zacznij zdrowo się wysypiać!

Kładź się i wstawaj zawsze o tej samej porze

Dzień Snu to święto świadomości o regularnym trybie życia. Jego twórcy chcą przypomnieć społeczeństwu o tym, jak ważne są zdrowe nawyki. Warto więc wdrożyć je do swojego życia. Jednym z takich nawyków jest sen o regularnych porach. Organizm człowieka lubi stałość. Kiedy w swoim życiu często coś zmieniasz, jak choćby pory snu, Twoje ciało z pewnością to odczuje. Nieregularny sen może być przyczyną  trudności z zasypianiem, dlatego warto kłaść się i wstawać w miarę możliwości o tej samej porze. Ważne jest także, aby przesypiać odpowiednią ilość czasu. Dla dorosłego człowieka idealna dawka snu to 7-8 h.

Jak o to zadbać? Możesz użyć specjalnej aplikacji ułatwiającej planowanie regularnego snu lub zwykłego alarmu. Ustaw przypomnienie na 15-30 min przed porą snu, aby przygotować się do niego na czas. Wybierz również stałą porę dla porannego budzika.

dzien-snu

Unikaj ekspozycji na światło w późnych godzinach

Organizm człowieka z natury przystosowany jest do życia zgodnie ze światłem. Ekspozycja na światło o zbyt późnej porze może skutkować zaburzeniami snu. Pamiętaj więc, aby w ciągu dnia korzystać jak najwięcej ze światła dziennego, a wieczorem ograniczyć ekspozycję na sztuczne oświetlenie. Przed snem w szczególności unikaj światła niebieskiego, które emitują ekrany urządzeń elektronicznych. Warto włączyć w telefonie i laptopie filtr światła niebieskiego, który nieco łagodzi skutki tego typu oświetlenia.

Zdrowo się odżywiaj

Zbilansowana dieta oraz spożywanie posiłków o odpowiednich porach to kolejny ważny warunek zdrowego trybu życia, a tym samym – spokojnego snu. Staraj się więc wprowadzać do swojej diety dużo produktów bogatych w witaminy i składniki odżywcze. Pamiętaj również, aby jeść o regularnych porach, a przede wszystkim nie zjadać kolacji zbyt późno. Najlepiej zrobić to na 2-3 h przed snem. Dlaczego warto zjeść kolację wcześniej? Późne posiłki pogarszają jakość snu. Co prawda węglowodany przyśpieszają zasypianie, natomiast przyczyniają się do skrócenia fazy NREM, w której najbardziej odpoczywasz.

Przeczytaj również: Domowe sposoby na sen

Pamiętaj o aktywności ruchowej

Do jakich jeszcze nawyków ma nas skłonić Światowy Dzień Snu? Między innymi do regularnej aktywności fizycznej. Codzienna dawka ruchu może skutecznie poprawić jakość snu. Nie musi to być intensywny trening. Wystarczy joga lub krótki spacer przed snem, który dodatkowo pozwoli dotlenić organizm.

world-sleep-day

Zapewnij sobie wygodne miejsce do spania

Kolejną ważną kwestią mającą wpływ na jakość Twojego snu jest miejsce, w którym śpisz. Powinno być przede wszystkim wygodne. Jak o to zadbać? Przede wszystkim, wybierając odpowiedni materac i łóżko. W SypialniPlus znajdziesz wiele produktów, które pozwolą Ci stworzyć komfortowe miejsce do odpoczynku. Warto wykorzystać tę okazję do zadbania o jakość swojego odpoczynku. Sprawdź naszą ofertę i znajdź produkty dla siebie!

Na początek chcemy Ci zaproponować materac Hilding PASADOBLE. Jest to produkt dwustronny o właściwościach prozdrowotnych. Sprawdzi się szczególnie, jeśli borykasz się z wadami postawy. Jego wkład składa się ze sprężyn kieszeniowych oraz warstwy maty kokosowej i włókna agawy.

Kolejna propozycja to materac SleepMed HYBRID SUPREME. Produkt ten ma status wyrobu medycznego. To kolejna opcja dwustronna. Wkład z 7-strefową sprężyną Multi z jednej strony otacza pianka termoelastyczna VitaRest, a z drugiej pianka wysokoelastyczna z technologią AirForce. Każda warstwa ma nieco inne właściwości, dzięki czemu możesz dopasować materac do swoich potrzeb, zmieniając jego ułożenie.

W ofercie SypialniPlus znajdziesz również wygodne łóżka. Tym razem chcielibyśmy polecić Ci model Arezzo. Jest to tapicerowane łóżko o prostym, miękkim kształcie. Ma wysoki, pikowany zagłówek, który pozwala wygodnie się oprzeć, a przy tym wygląda bardzo efektownie.

Do proponowanych przez nas materacy możesz również wybrać łóżko Ontario. Jest to model wykonany z litego drewna olchowego. Podobnie jak wcześniej przedstawiony produkt, ma wysoki zagłówek, na którym możesz się oprzeć, aby poczytać książkę przed snem. Wyróżnia się prostotą i nowoczesnym designem, przez co sprawdzi się przede wszystkim do minimalistycznych wnętrz.

Sprawdź też: Higiena snu – co to jest?

Zmień swoje nawyki w Światowy Dzień Snu!

Wiesz już, jakie przesłanie niesie ze sobą Międzynarodowy Dzień Snu. To przede wszystkim święto świadomości o problemach ze snem, a także dobra okazja do zadbania o jakość swojego odpoczynku.

Najlepszym sposobem na zadbanie o lepszy sen jest zmiana nawyków. Skorzystaj z naszych porad i wprowadź dobre zwyczaje do swojego życia. Pamiętaj również o odpowiednich warunkach do spania. To, na czym śpisz, ma bezpośredni wpływ na jakość Twojego odpoczynku. Jeśli chcesz znaleźć wygodne elementy wyposażenia do sypialni – zajrzyj do SypialniPlus. W naszej ofercie znajdziesz produkty, które pomogą Ci sypiać zdrowo i spokojnie. Odwiedź nasz sklep i razem z nami świętuj Światowy Dzień Snu!

Bibliografia

https://www.nfs.org.pl/index.php/dzialalnosc/swiatowy-dzien-snu/